
Porcelain id stelt nieuw EP Reprise voor: het polyfone equivalent van een regenboog
België’s best bewaarde geheim of next big thing? U mag zelf kiezen, maar beide stempels zijn van toepassing op Porcelain id, artiestennaam van de 23-jarige Hubert Tuyisheme. Die loste zopas hun tweede EP Reprise, dat op woensdag 15 september voorgesteld werd in de Brusselse Beursschouwburg. Ohlalala was er bij.
Porcelain id stak een jaar geleden een eerste keer de neus aan het venster met de EP Mango. Nu is daar al opvolger Reprise. Daarbij werden een aantal singles die al langer bestonden in een nieuw jasje gestoken -met hulp van Nicolas Rombouts (ex-Dez Mona) als producer- om zo de energie en kracht die Porcelain id live weet te genereren beter te capteren. Missie geslaagd.
Want het is daar, op een podium, gezeten op een stoel en gesteund door een akoestische gitaar, dat de Belgisch/Rwandese Hubert Tuyisheme voor de meeste magie zorgt. Zo bleek weer maar eens afgelopen week bij de albumpresentatie in de Beursschouwburg, hartje Brussel. Ook opvallend: het diverse publiek dat op de shows van Porcelain id afkomt. Jong, minder jong, wit, zwart, hetero, queer of non-binair -zoals Hubert zelf, vandaar de aanwijzende voornaamwoorden die/hen/hun, mocht u het zich afvragen.
Porcelain id is dan ook een verbindende factor. Dat heeft evenzeer met de intense, zalvende muziek te maken als met de sprankelende persoonlijkheid van de artiest. Hoewel hun teksten best wel doorleefd zijn en moeilijke thema’s als seksuele identiteit, BLM en ontheemding behandelen, zorgt Porcelain id voor de nodige ademruimte dankzij spontane intermezzo’s en luchtige bindteksten. Op die manier wordt de connectie met het publiek versterkt naarmate de set vordert. “Ik heb mijn beste shows in Brussel gespeeld, ik kom hier graag”, vertelde Hubert aan het begin van de set. “Momenteel zijn we nog allemaal vreemden van elkaar, ik hoop dat dat tegen het einde van mijn show al minder het geval zal zijn.”
Intens en hartverwarmend
Inzetten deed Porcelain id met Montana, een al wat ouder en gevoelig nummer dat hun op de kaart zette dankzij een opgemerkte videoclip. Zeker het checken waard. “I’m gonna switch to Dutch now, don’t be shocked”, grapte Hubert nadien, om vervolgens het fijne Popkwiskampioen in te zetten. De stap naar Nederlands is een prima toevoeging aan het repertoire en geeft Porcelain id -hoewel diens Engels uitstekend is- nog net dat tikje meer waarachtigheid of breekbaarheid mee. Dat was ook zo in Vlaanderen, de nieuwe single die aan het einde van de set passeerde en die zowaar voor een hartverwarmend meezingmomentje zorgde in het goed volgelopen café van de Beursschouwburg.
Daartussen enkele nieuwe songs, zoals Rhythm Machine, een ode aan zij die in de muzieksector werken en harde tijden achter de rug hebben. Of het eenvoudige maar doeltreffende I Love You. Beiden trouwens niet op de EP te vinden, zo gaf Hubert nog even mee. “I don’t want to create false expectations”, knipoogde die. Een van die welkome, sympathieke opmerkingen tussen de nummers.
Wat dat het er best intens aan kan toegaan, bewees Porcelain id met Muschel en No Denim, wat ons betreft ook hun beste songs. Het is daar dat Porcelain id hun grootste troef kan uitspelen: de veelzijdige stem, die zoveel kleuren aankan dat het als het polyfone equivalent van een regenboog mag bestempeld worden. Diep, grommend, huilend, dan weer vulkanisch en klauwend. Ook de ritmiek van hun zang is uitzonderlijk. In dat opzicht past Porcelain id in het rijtje van nieuw Belgisch talent zoals Meskerem Mees en Tamino. Maar beoordeel vooral zelf, kansen genoeg de komende weken en maanden.
(Matthias Stockmans)
Je kan Porcelain id nog live zien in:
01/10, De Warande, Turnhout (support Sylvie Kreusch)
07/10, Play Festival, Hasselt
15/10, Massimari, Brussel
7/12, Muziekcentrum Cactus, Brugge
21/12, Stadsschouwburg (Support of Ikraaan), Mechelen
Reacties
Reactie toevoegen